söndag 20 juli 2008

liten fågel från prag



I ett litet galleri i Prag köpte jag detta halsband gjort av en konstnär som heter Radka Urbanová.
Prag är helt fantastiskt, men det är också fullkomligt smockat med turister och smockat med turistanpassat "hantverk" som ser likadant ut i hela stan.

Undantaget var detta lilla galleri, Galerie Adelaide, på Pohorelec 26, som ligger en bit ovanför slottet. Ville köpa hela galleriet! Där fanns Radka Urbanovás sagolika unika emaljsmycken med katter, fåglar och knasiga figurer. Där fanns också underbara mjukisdjur, riktiga marionettdockor i trä, fantastiska tarotlekar med motiv av pragkonstnärer och massa annat.

Jag blir så lycklig när jag hittar sånt som man ser är på riktigt. Jag önskar bara att jag vore så rik så jag kunde köpa ännu mer, främst för att jag vill ha det, men också för att jag vill stödja och sponsra människor som gör så fina saker.

Inga kommentarer: